op de groep, pedagogisch

De eerste schoolweek van 2020

De kerstvakantie is voorbij gevlogen en vandaag begint het normale leven weer. Na twee weken vakantie is het altijd weer even wennen, kinderen kwamen op andere dagen, groepen werden samengevoegd en sommige kinderen zijn helemaal niet naar de bso geweest. Daarnaast zijn er kinderen binnen onze bso doorgestroomd naar nieuwe groepen. De eerste normale bso week van het nieuwe jaar is er voor mij dan ook eentje van vooral veel observeren.

Hoe is de sfeer in de groep? Is het gezellig druk, zijn kinderen blij elkaar weer te zien, maken ze grapjes en wordt er bijgepraat over de vakantie? Of is het juist onrustig, voelen kinderen zich minder op hun gemak, is de sfeer gespannen en zijn er veel kleine onderlinge irritaties?

Heeft iedereen zijn plekje weer gevonden? Hebben alle kinderen positieve contacten met anderen (praatje maken, grapjes maken, stoeien, spelen) of zijn er kinderen die zich uit de groep terugtrekken? Het meisje dat op de bank zit te lezen, heeft ze aan het einde van de schooldag gewoon even behoefte aan rust of voelt zij zich niet op haar gemak? Zijn er kinderen die nu ineens stoerder of drukker doen dan voorheen, die zichzelf overschreeuwen? Moeten zij opgebouwde spanning van school even kwijt of zijn zij onzeker over hun positie in de groep?

De nieuwe kinderen hoe gaat het daar mee? Voelen zij zich op hun gemak of lijken ze gespannen? Hebben ze aansluiting bij de anderen, zijn er vriendjes of vriendinnetjes die al langer op de groep zitten? Doen ze mee in en met de groep of kijken ze vanaf een afstandje toe?

En ikzelf? Hoe zit ik in mijn vel, kan ik rustig toekijken en observeren of voel ik me onrustig en gespannen? Raak ik geïrriteerd door de drukte en herrie of geniet ik er vooral van iedereen weer te zien? Voel ik dat ik in wil/moet grijpen of doe ik een stapje terug en laat ik de groep zelf hun rust en evenwicht weer vinden?

Vragen, vragen en nog meer vragen. De eerste schoolweek van het nieuwe jaar is er voor mij echt eentje van toekijken en genieten, observeren en volgen. Met alle kinderen weer even echt contact maken, laten merken dat ze door mij gezien en gehoord worden en dat ze er mogen zijn. Inzetten op verbinding, met mij, met elkaar en met de groep. Verder vooral weer het normale ritme volgen en lekker beginnen met de nieuwe cyclus activiteiten. Activiteiten waarbij de groep ideeën gaat uitwisselen met elkaar, samen gaat werken en met elkaar in gesprek raakt en zo elkaar onopvallend en ongemerkt beter leert kennen. Welke activiteiten ik deze cyclus ga doen zie je op mijn Instagram pagina. Geniet van jullie eerste schoolweek van 2020!

Plaats een reactie